* * * * * * * طبق "قانون جامع کنترل و مبارزۀ ملی با دخانیات" فروش مواد دخانی به افراد زیر 18 سال ممنوع است * * * * * * * * * * *دخانیات دروازۀ ورود به جهنم اعتیاد است * * * * * * * * * * * استعمال یک نخ سیگار در یک اتاق معمولی تحمیل عوارض 15 نخ سیگار در مدت 6 ساعت به افراد ساکن در آن است * * * * * * طبق "قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات" ﺗﻮزﻳﻊ ﻓﺮﺁوردﻩهاي دﺧﺎﻧﻲ از ﺳﻮي اﺷﺨﺎص ﻓﺎﻗﺪ ﭘﺮواﻧﻪ ﻓﺮوش ﻣﻤﻨﻮع اﺳﺖ * * * * * * * * * * *
امروز : ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

PAJE - 3

لوگو عصر

معتادان و متگدیان از عوامل انزجار گردشگران

سریک چهارراه ایستاده ای و شهر را برای گردشگران اروپایی توضیح می دهی که ناگهان چیزی به شیشه اتومبیل برخورد می کند یکی از گردشگران با دیدن یک زن سیاه پوش و سیه چرده وحشت زده می شود و احساس خطر می کند. هرچه قدر که توضیح دهی اینها گدا هستند و خطری برای شما ندارند راضی نمی شود و ترجیح می دهد به هتل بازگردد. این مسئله نمونه بسیار کوچکی از مشکل تکدگری گران در شهرهای بزرگ ایران است که متاسفانه مسئولین هیچ اقدامی برای پاکسازی شهر صورت نمی دهند.

از این بدتر زمانی است که در گوشه ای شهر معتادان نشسته اند و آسایش گردشگران را سلب می کنند و وقتی مسئولین مطلع می شوند هیچ اقدامی انجام نمی دهند. بسیاری از گردشگران با ذکر نکات مثبت ایران به این مسائل نیز دید انتقادی داشته و فضای جرم خیز بعضی از شهرهای ایران را به گوش سایر هم قطارانشان رسانده اند. نیروی انتظامی، سازمان تامین اجتماعی، قوه قضاییه و دهها دستگاه متولی امر ساماندهی به متکدیان و معتادان در سطح شهر برای زدودن این مسائل سیاه از شهر اقدام موثری نمی کنند و این کار را به جایی رسانده است که بسیاری از تورها از خیر نشان دادن بخشی از بافت های تاریخی شهرهای ایران می گذرند و این آسیب بسیار جدی به گردشگری ایران وارد می کند.

طبق برآوردها و ارزیابی‌های انجام شده، تنها ۱۵ درصد از متکدیان شهر تهران نیازمند واقعی هستند که این امر نشان می دهد بخش قابل توجهی از متکدیان پایتخت به معنای واقعی کلمه محتاج نیستند.

از مجموع ۱۰۰ درصد متکدیان شهر تهران،۳۵ درصد بصورت گروه های متکدی خانوادگی فعالیت می کنند،عمده متکدیان نیازمند از طیف سالمندان هستند که بصورت واقعی مسکین و نیازمندبه کمک همنوعان خود هستند.

با نگاهی به لایه های متعدد متکدیان فعال در شهر تهران،به واقعیت هایی پی می بریم که بعضا تلخ و تامل برانگیز است،در این میان تکدی گری سازماندهی شده از گروه های سنی مختلف از واقعیات تلخی است که موید پیچیدگی پدیده مذکور در پایتخت است.

امروزه در شهر تهران شاهد شیوه های متعددی از تکدی گری هستیم که مهار و مدیریت آن نیازمند فاکتورها و مولفه های بسیاری خواهد بود.

بر اساس ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی،تکدی گری جرم محسوب شده و از یک تا سه ماه حبس برای آن در نظر گرفته شده و چنانچه فردی با وجود توان مالی،مبادرت به تکدی گری یا گدایی،به جز حبس با توقیف و مصادره اموال خود نیز مواجه خواهد شد.

در خصوص آسیب‌های تکدی‌گری در کلانشهرهایی همچون تهران و علل و عوامل موثر در شیوع و گسترش این ناهنجاری اجتماعی،گزارشات و مقالات بسیاری نگاشته و منتشر شده است و همواره در طول سال نیز به دلیل تبعات و عوارض تکدی گری،در دستور کار قرار گرفت،اما نکته حائز اهمیت به چرخه معیوب جمع آوری متکدیان باز می گردد،موضوعی که همواره در طول سال به عنوان یکی از آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی جدی در شهر تهران به شمار می رود.

اگرچه این معضل همواره در طول سال در شهری همچون تهران جاری و ساری است اما در برخی از مقاطع همچون نوروز و ایام عید،این میزان بیش از پیش تشدید می شود که به تبع مقابله و مهار آن نیز با دشواری های دو چندانی روبرو می شود.

با نزدیک شدن به ایام نوروز،ضرورت برخورد با متکدیان بیش از پیش افزایش می یابد،زیرا عموما در آستانه سال جدید شاهد ورود بخش قابل توجهی از متکدیان به پایتخت هستیم.

طرح های متعددی همچون کنترل مبادی ورودی در نقاط پر تردد و پر ازدحام همچون اتوبوسرانی،شرق،غرب و جنوب و تقویت گسترش فوریت خدمات اجتماعی از نمونه اقدامات اولویت گذاری شده ای به شمار می رود که در چنین روزها وایامی با هدف کنترل معضل تکدی گری عملیاتی می شود.

در این ارتیاط،پایگاه های خدمات اجتماعی در پایانه ها و مبادی خاص که تمرکز هر چه بیشتری از تکدی گری در آن وجود دارد،افراد و گروه های فعال در این عرصه نامیمون را شناسایی و بعد از مصاحبه اولیه،آنها را به مراجع قضایی تحویل می دهد.

اعمال جریمه و بازگردانده شدن متکدیان به شهرهای مبدا،خود سیکل و رویه معمولی است که همواره در دستور کار قرار می گیرد.

پراکندگی متکدیان در پایتخت نیز معطوف و منحصر به نقطه خاصی نمی شود و کم و بیش حضور چنین طیف هایی در بخش های متعددی از شهر قابل مشاهده هستند.

اما در این میان پیرو مطالعات انجام شده و تجربیات کسب شده،متکدیان مناطقی همچون تجریش،هفت حوض،۲۰ متری افسریه،مراکز بزرگ خرید واقع در مناطق ۲ و ۵،محله امامزاده حسن و…از لحاظ توانایی و تمول مالی،در وضعیت مطلوبی به سر می برند و اکثریت قریب به اتفاق آنها بصورت برنامه ریزی شده و سازمان یافته در چنین مناطقی به تکدی گری می پردازند..

از لحاظ قانونی،شهرداری مجاز به ورود و جمع آوری این طیف از متکدیان نیست و این بهزیستی است که طبق ضوابط وظیفه ورود به این عرصه را عهده دار است و شهرداری تنها زمانی قادر به جمع آوری کودکان متکدی خواهد بود که همراه با پدر،مادر و والدین خود باشند.

ترک تحصیل و بازماندن از آموزش،یکی از اصلی ترین وجه اشتراکات کودکان فعال در این عرصه به شمار می رود.رفع و مهار تکدی گری در مفهوم کلی خود،نیازمند همیاری و هماهنگی بین دستگاهی میان نهادهای متعددی از کشور است و با نگاه تک بعدی و انتظاری یک جانبه از مجموعه یا ارگانی خاص نمی توان به موفقیت و دستاورد برجسته ای در این حوزه نائل شد.

به نظر می رسد در طول سنوات گذشته،عمده انرژی صرفا بر جمع آوری متکدیان گذاشته شده ،اما باید در کنار آن با برنامه ریزی های میان مدت وبلند مدت و طراحی اقدامات هوشمندانه و بنیادی برای مهار این معضل و ناهنجاری اجتماعی تلاش کرد.

آموزش و تحصیل در کودکان،اساسی ترین نیاز کودکان متکدی در پایتخت محسوب می شود و سپس عوامل و عناصر دیگری همچون بهبود معیشت و وضعیت اقتصادی، و آگاهی بخشی به مردم برای پرهیز از کمک رسانی به افرادی که نیاز آنها بصورت قطعی به اثبات نرسیده می تواند در تحقق اهداف موردنظر در این عرصه مطلوب اثر واقع شود.

با این حال هیچ گاه برخورد جدی با تکدیگری صورت نگرفت و این لکه سیاه از شهرهای ایران پاک نشد. امیداست تا مسئولین برای یک بار هم که شده با عزمی جدی تر از گذشته برخورد های لازم را انجام دهند.

 از: مجله آینده سالم ۱۳

دیدگاهتان را بنویسید

سخن نخست

اندر خصوص خصوصی سازی صنایع دخانی...موضوع سرمقاله سیزدهمین شماره نشریه آینده سالم

ورود به سايت