* دخانیات دروازۀ ورود به جهنم اعتیاد و سایر ناهنجاریهای اجتماعی است *
امروز : ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اورژانس

PAJE - 3

سخن بزرگان

قرآن کریم :

« ...وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» (بقره،آیه۱۹۵) ...و خود را با دست ‏خود به هلاكت ميفكنيد و نيكى كنيد كه خدا نيكوكاران را دوست مى دارد

هشدار یک پژوهش نسبت به میزان مصرف سیگار و مخدرها در مبتلایان به اسکیزوفرنی

یافته‌های یک پژوهش نشان می‌دهد: مصرف سیگار و سوء مصرف مواد مخدر در بیماران اسکیزوفرنیک بخصوص مردان نسبتا بالاست.


به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا اسکیزوفرنیا یکی از مهمترین اختلالات روانشناختی است که با افت عملکرد فرد مبتلا مشخص می‌شود. در صورت همراه شدن این بیماری با مصرف سیگار و سوءمصرف مواد مخدر ، افزایش بیماری‌های جسمی مرتبط و همچنین اختلال در سیر بیماری و روند درمان و توانبخشی فرد را شاهد خواهیم بود. >
پژوهشگران کشور در یک تحقیق به بررسی میزان مصرف سیگار و وابستگی به مواد مخدر در اافراد مبتلا به اسکیزوفرنی و ارتباط آن با طول مدت بیماری پرداختند.
این پژوهش از نوع مطالعه توصیفی بوده که با استفاده از روش مصاحبه بالینی نیمه ساختار یافته بر اساس ملاکهای مشاهده،‌مراجعه به پرونده و تهیه پرسشنامه خودساخته انجام شده است.
در این پژوهش که توسط دکتر محمد رضا خدایی استاد یار روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی کشور انجام شده است ۱۲۱ بیمار شامل ۸۷ مرد و ۳۴ زن مورد بررسی قرار گرفتند و با توجه به طول مدت بیماری این افراد که بین شش ماه تا ۱۴ سال بود به دو دسته با طول مدت بیماری شش ماه تا هفت سال و هفت سال تا ۱۴ سال تقسیم شدند.
یافته‌های این پژوهش نشان داد که از مجموع ۱۲۱ بیمار بیشترین تعداد دارای وابستگی به مصرف سیگار بوده و پس از آن سوء مصرف یا وابستگی به حشیش یا کریستال، سوء مصرف یا وابستگی به تریاک و مشتقات آن، سوء مصرف یا وابستگی به الکل و نیز سوء مصرف همزمان دو یا چند ماده را داشتند.
این نتایج نشان می‌دهد مصرف سیگار و سوء مصرف مواد مخدر در بیماران مرد اسکیزوفرنیک به طرز معناداری بیشتر از بیماران زن است.
همچنین از نظر طول مدت بیماری از ۱۲۱ بیمار، ۴۷ درصد دارای طول مدت شش ماه تا ۷ سال و ۵۳ درصد، طول مدت بین هفت تا ۱۴ سال داشتند.
بر اساس این تحقیق، در گروه اول (طول مدت شش ماه تا ۷ سال) مصرف سیگار ۶۵ درصد در مقایسه با ۷۱ درصد گروه دوم (طول مدت هفت تا ۱۴ سال)، سوءمصرف حشیش و کریستال، ۲۳ درصد در گروه اول در مقایسه با ۱۸ درصد گروه دوم،‌ تریاک ۱۴ درصد در گروه اول در مقایسه با ۱۸ درصد گروه دوم، الکل ۱۵ درصد در گروه اول در مقایسه با ۱۷ درصد گروه دوم و سو مصرف دو یا چند ماده ۱۲ درصد در گروه اول در مقایسه با ۱۲ درصد گروه دوم بوده است که تفاوت معناداری از نظر طول مدت بیماری به دست نمی‌آید.
این پژوهش با تاکید بر بالا بودن مصرف سیگار و سوء مصرف مواد مخدر در بیماران اسکیزوفرنیک بخصوص مردان بر توجه ویژه تیم درمانی در این زمینه تاکید کرده است.
بر پایه نتایج حاصل از این پژوهش، طول مدت بیماری نقش بسزایی در سوء مصرف مواد توسط بیماران اسکیزوفرنیک ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

تغذیه سالم
سخن نخست

اندر خصوص خصوصی سازی صنایع دخانی...موضوع سرمقاله سیزدهمین شماره نشریه آینده سالم

ورود به سايت