* دخانیات دروازۀ ورود به جهنم اعتیاد و سایر ناهنجاریهای اجتماعی است *
امروز : ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

اورژانس

PAJE - 3

سخن بزرگان

قرآن کریم :

« ...وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» (بقره،آیه۱۹۵) ...و خود را با دست ‏خود به هلاكت ميفكنيد و نيكى كنيد كه خدا نيكوكاران را دوست مى دارد

گزارش مولاوردی از وضعیت استفاده از روانگردان‌ها در میان دختران

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در یادداشتی که روز ۷ تیر ۱۳۹۳در پایگاه اینترنتی معاونت زنان و امور خانواده قرار داد با اشاره به افزایش روزافزون میزان مصرف مواد مخدر در کشور می نویسد:
به بهانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر
ما هم دلواپسیم؛ دلواپس قاتل خاموش که در کمین همه نشسته است
با نام و یاد خدا
سلام
پنجم تیرماه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامیده شده است. به همین مناسبت روز دوشنبه مهمان دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی بودم.
از جمله مباحثی که در این بازدید دوساعته مطرح شد اعتیاد زنان و دختران و تأثیر آن بر زنان و دختران بود، اینکه میزان ابتلای زنان به اعتیاد شدیداً رو به افزایش است، سن اعتیاد زنان و دختران شدیداً رو به کاهش است، سن اولین مصرف مواد در اکثریت دختران سنین دبیرستان است، بیش از ۶۰ درصد زنان زندانی جرمی در ارتباط با مواد مخدر دارند، مواد مخدر جدید ارتباط تنگاتنگ با رفتارهای غیر اخلاقی دارد، انگ اجتماعی زنان معتاد بیشتر از مردان است، اثر اعتیاد در زنان مخرب‌تر از مردان است، در حالی که اکثر راهنمایی‌های بالینی بر اساس نیازهای مردانه طراحی شده است، وابستگی مالی زنان معتاد به مردان بارز است، ۵۵ درصد طلاق‌ها و ۶۵ درصد همسر آزاری‌ها و ۳۰ درصد کودک‌آزاری‌ها ناشی از اعتیاد است، نسبت مرگ و میر زنان معتاد در سال ۹۲ به نسبت سال پیش از آن ۱۶ درصد افزایش یافته است، هرچند درصد زنان مبتلا به اعتیاد به کل معتادان پایین است (۹/۳ درصد زن و ۹۰/۷ درصد مرد) اما با توجه به درصد بالای معتادین متأهل(۶۳درصد) امکان بروز خشونت علیه زنان و کودکانشان بسیار بالاست و… گوشه‌هایی از نگرانی‌ها و دلواپسی‌های حاضرین در نشست بود.
بر اساس سنجش نگرش و ارزیابی شیوع سوء مصرف مواد مخدر در کشور، در سال ۱۳۹۲ بیش از ۹۲ درصد از مردم اعتیاد در کشور را زیاد و خیلی زیاد نگران‌کننده توصیف نموده‌اند.
یکی از موضوعات کلیدی که بر آن تأکید شد این است که اعتیاد با نشاط جامعه نسبت عکس دارد. به هر اندازه شور و نشاط و هیجان در جامعه‌ای کم باشد گرایش به سوء مصرف مواد افزایش می‌یابد. در این نشست اشاره شد که آمار دختران مصرف‌کننده روان‌گردان‌ها ۵۰۰ برابر شده است و الگوی مصرف آنها از مواد سنتی به مواد محرک صنعتی در حال تغییر است. وقت آن است دخترانمان را دریابیم و شادی و نشاط و تفریحات سالم را به هر بهانه و دستاویزی از آنان دریغ نکنیم. فردا دیر است. ما هم دلواپسیم قاتل خاموش در کمین همه نشسته است. هیچکس مصون نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

تغذیه سالم
سخن نخست

اندر خصوص خصوصی سازی صنایع دخانی...موضوع سرمقاله سیزدهمین شماره نشریه آینده سالم

ورود به سايت