* دخانیات دروازۀ ورود به جهنم اعتیاد و سایر ناهنجاریهای اجتماعی است *
امروز : ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اورژانس

PAJE - 3

سخن بزرگان

قرآن کریم :

« ...وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» (بقره،آیه۱۹۵) ...و خود را با دست ‏خود به هلاكت ميفكنيد و نيكى كنيد كه خدا نيكوكاران را دوست مى دارد

رواج مصرف هروئین‌های چینی در میان معتادان!

تا یک سال پیش مصرف شیشه بسیار بالا بود اما اکنون هروئین چینی که از مشتقات شیمیایی شیشه است، به راحتی در آب حل می‌شود و تزریق شیوع بسیار بالایی پیدا کرده‌اند و پس از آن با سوءمصرف متادون روبه‌رو هستیم.

ساعت ۹ صبح امروز به همراه مسوولان بهزیستی استان تهران به مرکز ترک اعتیاد اقامتی میان مدت مهراندیشان آفاق حرکت کردیم. کمپی که در دل کوه‌ها و درخت‌های سرسبز منطقه کوهسار کن واقع شده بود و از ۸۲ معتاد در آن نگهداری می‌شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای بازدید از این کمپ، یوسف دولتی، مدیرعامل موسسه خیریه مهراندیشان آفاق با بیان اینکه این مرکز در زمینه پیشگیری، درمان، توانمندسازی و جامعه‌پذیری معتادان فعالیت می‌کند گفت: مجوز ما برای نگهداری ۸۰ معتاد در این مرکز است و در حال حاضر ۸۲ تا ۸۳ نفر را پذیرش کرده‌ایم.

وی ادامه داد: معتادان دوره‌های ۲۸ روزه را در این مرکز می‌گذرانند، البته این مدت می‌تواند تا سه ماه تمدید شود.

مدیرعامل موسسه خیریه مهراندیشان آفاق با اشاره به فعالیت ۱۰ پرسنل رسمی، یک پزشک، ۲ روانشناس و دو مددکار اجتماعی در این مرکز اظهار کرد: افرادی که به ما مراجعه می‌کنند، معرف هستند. البته حضور خانواده درجه اول برای پذیرش الزامی است و باید برای ۲۸روز اقامت ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کند.

دولتی افزود: این ۲۸ روز به ۴ هفته تقسیم می‌شود که در هفته اول معتاد دوره سم‌زدایی را می‌گذراند، در هفته دوم دوره خودشناسی، هفته سوم دوره خداشناسی و در هفته چهارم، دوره خودسازی را داریم. مدت زمان درمان به هر میزان که طولانی‌تر شود، مانایی و ماندگاری پاکی بیشتر خواهد شد و قطعا ۲۸ روز کافی نیست.

وی با بیان اینکه این مرکز مدتی است که علاوه بر فعالیت خود، معتادان متجاهر را نیز پذیرش می‌کند، اظهار کرد: ۱۵ نفر از مددجویان ما از یارانه بهزیستی استفاده می‌کنند؛ بخشی از سوی شهرداری معرفی شده‌اند و شهرداری بخشی از هزینه نگهداری آنها را تقبل می‌کند و بخشی نیز در طرح ساماندهی معتادان متجاهر جمع‌آوری شده و به اینجا ارجاع شده‌اند که مجمع خیرین ما از این افراد حمایت می‌کند و در واقع می‌توان گفت مددجویانی که در این مرکز نگهداری می‌شوند، عمدتا هزینه‌ای به صورت شخصی پرداخت نمی‌کنند و به خاطر پول کسی را رد نمی‌کنیم، البته باید گفت حداقل هزینه نگهداری هر فرد ماهانه ۷۰۰ هزار تومان است.

مدیرعامل موسسه خیریه مهراندیشان آفاق با اشاره به اینکه طبق دستورالعمل بهزیستی شرایط سنی ۱۸ تا ۵۵ سال برای پذیرش این افراد در نظر گرفته شده است اظهار کرد: در بدو ورود پزشک افراد را معاینه می‌کند و اگر بیماری‌های دیگری داشته باشند، به مراکز مربوط ارجاع می‌شوند. به صورت خوشبینانه باید گفت که ماندگاری افراد پس از یک سال از بهبودی در ۲۰ درصد معتادان اتفاق می‌افتد و ماهیت اعتیاد عود کننده است.

دولتی در ادامه در پاسخ به این پرسش که عمده‌ترین موادی که معتادان مصرف می‌کنند، چه بوده است؟ گفت: تا یک سال پیش مصرف شیشه بسیار بالا بود اما اکنون هروئین چینی که از مشتقات شیمیایی شیشه است، به راحتی در آب حل می‌شود و تزریق شیوع بسیار بالایی پیدا کرده‌اند و پس از آن با سوءمصرف متادون روبه‌رو هستیم.

مدیرعامل موسسه خیریه مهراندیشان آفاق درباره نحوه سهم‌زدایی در معتادان این مرکز که از جمله مراکز ماده ۱۵ بهزیستی است نیز توضیح داد: روش سم‌زدایی در اینجا غیردارویی و پرهیزمدار است مگر آنکه در موارد خاصی پزشک دارو تجویز کند.

دولتی با اشاره به اینکه علی‌رغم اینکه مدعی هستم این مرکز از مراکز خوب سطح شهر است، اما باز هم تنها ۵ درصد استانداردها را داریم، گفت: این فضا استیجاری است و شهرداری اجازه ساخت و توسعه به ما نمی‌دهد. همچنین حمایت‌های دولتی حائز اهمیت است و بودجه ما به تنهایی کافی نیست.

در ادامه لعیا بشیری، کارشناس مسوول مراکز اقامتی بهزیستی استان تهران با بیان اینکه ۱۹۰ مرکز اقامتی بهبودی میان مدت در سطح استان داریم، گفت: از این تعداد ۴۴ مرکز در شهر تهران، ۵۲ مرکز در شهرری و مابقی در شهرستان‌های دیگر استان واقع هستند. برای زنان در سطح تهران ۷ مرکز اقامتی داریم و همچنین یک مرکز TC مختص زنان فعالیت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

تغذیه سالم
سخن نخست

اندر خصوص خصوصی سازی صنایع دخانی...موضوع سرمقاله سیزدهمین شماره نشریه آینده سالم

ورود به سايت