* دخانیات دروازۀ ورود به جهنم اعتیاد و سایر ناهنجاریهای اجتماعی است *
امروز : ۹ فروردین ۱۴۰۳

اورژانس

PAJE - 3

سخن بزرگان

قرآن کریم :

« ...وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» (بقره،آیه۱۹۵) ...و خود را با دست ‏خود به هلاكت ميفكنيد و نيكى كنيد كه خدا نيكوكاران را دوست مى دارد

در کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی مقدمات اجرایی طرح «مهدیشهر، شهربدون دخانیات» بررسی شد

دومین جلسه کار گروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی سال جاری شهرستان مهدیشهر در سالن ولایت فرمانداری مهدیشهر با حضور مسئولان دستگاههای اجرایی عضو برگزار شد .
اولین دستور جلسه بررسی و هماهنگی پیرامون طرح “مهدیشهر شهر بدون دخانیات” بود  که در این رابطه نماینده و عضو هیئت مدیره موسسه مطالعه و مبارزه با دخانیات  طی سخنانی در ابتدا  به دلایل انتخاب مهدیشهر بعنوان شهر پایلوت و نمونه برای طرح شهر بدون دخانیات اشاره کردند و  در این رابطه ویژگیهای  خاص مردم  و شهرستان مهدیشهر را برشمردند که در کنار فرهنگ والا و جمعیت مناسب زمینه را برای اجرای  طرح مناسب کرده است …


ایشان در ادامه ضمن بر شمردن ویژگیهای شهر بدون دخانیات گفت  منظور از شهر بدون دخانیات این نیست که شهروندان آن از هیچ محصول دخانی حتی در خلوت خانه خود استفاده نکنند بلکه منظور اینست که شهروندان با آگاهی کامل از مضرات بی شمار دخانیات و آگاهی از قوانین مرتبط با موضوع دخانیات و سلامت خود   اولا با فرهنگ سازی استعمال هر نوع دخانیات را باید به عنوان یک ضد ارزش در بین شهروندان نهادینه کنند و نسل بعدی را از ابتلا به آن که میتواند دروازه ورود اعتیاد به مواد خطرناک دیگر  و ناهنجاریهای اجتماعی باشد مصون دارند.  ثانیا در این شهر افراد مبتلا به دخانیات تلاش میکنند حق شهروندی افراد غیر سیگاری محترم شمرده و از استعمال دخانیات در مکانهای عمومی خود داری میکنند. ثالثا شهروندان با رعایت دقیق ضوابط قانونی مصرح در” قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات ” و آیین نامه اجرایی آن در جهت شهر بدون دخانیات گام برمیدارند . و رابعا هر یک از دستگاههای اجرایی به خوبی به وظایف قانونی خود واقف و تمام تلاش خود را در جهت اجرای این وظایف قانونی به کار میگیرند . با این توضیح ایشان مهمترین اهداف طرح را ۱- ارتقا سطح سلامت شهروندان از طریق کاهش مصرف مواد دخانی ۲- بالا بردن آگاهیهای عمومی شهروندان در خصوص شناخت مضرات استعمال دخانیات ۳- سازماندهی و جلب مشارکت مردم به منظور ارتقای سطح فرهنگ سلامت  ۴- استفاده از نیروهای مردمی جهت اجرای موثر قوانین کنترل دخانیات برای ایجاد شهر بدون دخانیات.  ۵-دسترسی آسان به راهنمایی و مشاوره جهت پیشگیری از استعمال دخانیات و ترک افراد مبتلا. ۶- توسعه فرهنگ منع استعمال دخانیات در اماکن عمومی  ۷- و در نهایت الگو شدن و معرفی مهدیشهر به عنوان “اولین شهر بدون دخانیات” در سطح کشور که در آن مشارکت در اجرای طرح و رعایت قوانین مربوطه در اولویت شهروندان قرار دارد.
این عضو موسسه مطالعه و مبارزه با دخانیات اعلام آمادگی کرد که تا سقف ۴۰۰۰ نفر از دانش آموزان سیکل اول و دوم دبیرستان را به  صورت رایگان به عضویت موسسه و اشتراک مجله “آینده سالم” درآورد .
در ادامه این طرح با استقبال اعضای حاضر قرار گرفت و نامبرده  به سوالات حاضرین پاسخ گفت . همچنین مقرر شد اعضای کار گروه اجرایی طرح با مشارکت نمایندگانی از مسئولین وسایر علاقمندان از اقشار مردم  شهر تشکیل گردد و مسئولین دستگاهها حداکثر همکاری را در جهت اجرای طرح داشته باشند. ارگی فرماندار شهرستان مهدیشهر نیز ضمن تشکر از این طرح گفت شهرستان مهدیشهر باکوشش مسوولین بهداشت توانسته مراکز غیرقانونی قلیان سراها را جمع آوری کرده و فرهنگ سازی خوبی شده تا جوانان باین سمت و سو نرفته و باید بااطلاع رسانی دقیق و کارشناسانه پیشگیری این کار انجام شود وی گفت ما نمیتوانیم بگوییم ۱۰۰درصد پاکسازی در سطح شهرستان صورت بگیرد اما میتوانیم در جهت ریشه کن کردن اعتیاد حتی سیگار و قلیان گام برداریم تا پیشگیریهای لازم برای ابتلا به سایر اعتیادهای خطرناک و آسیبهای بعدی صورت پذیرد وی از همه مسوولین و مدیران ادارت و کارخانجات و خانواده ها خواست در این مسیر به کمک ما بشتابند تا انشاالله شهرستان مهدیشهر را که بعنوان اولین شهرستان بدون دخانیات کشور بعنوان پایلوت انتخاب شده موفق شویم. در ادامه جلسه نماینده نیروی انتظامی در مورد فعالیتهای این نیرو در جهت ارتقای فرهنگ ترافیک در سطح شهر توضیحاتی ارائه کرد که مورد توجه حاضرین قرار گرفت .

دیدگاهتان را بنویسید

تغذیه سالم
سخن نخست

اندر خصوص خصوصی سازی صنایع دخانی...موضوع سرمقاله سیزدهمین شماره نشریه آینده سالم

ورود به سايت