چند استفتاء از : امام خمینی (ره)
[سؤال ۹۱۱۵]
بسمه تعالی
حضور محترم رهبر عالی قدر، امید مستضعفان و مرجع تقلید امام خمینی ارواحنا فداه، سلام علیکم
سؤالی برای بنده پیش آمده است که آیا سیگار کشیدن مکروه و یا حرام است؟ چون که سیگار باعث سرطان ریه و بیماری های مختلف می شود.
در پایان سلامتی و طول عمر آن رهبر عزیز را از درگاه خداوند متعال خواهانم.
بسمه تعالی، حرام نیست ولی بهتر است نکشند.
[سؤال ۹۱۱۶]
آیا امام خمینی طی حکمی سیگار کشیدن را برای کسانی که سیگاری نیستند تحریم فرموده اند؟ و همچنین برای کسانی که سیگاری هستند آیا دستور به ترک آن داده اند؟ به طور کامل توضیح دهید؟ والسلام
بسمه تعالی، تحریم نشده است و بهتر است نکشند.
* * * * *
چند استفتاء از : اجوبه الاستفتائات آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی )
س ۱۳۹۸: استعمال دخانیات در ادارههای دولتی و اماکن عمومی چه حکمی دارد؟
ج: اگر بر خلاف مقرّرات داخلی ادارات و اماکن عمومی باشد و یا موجب اذیت و ناراحتی دیگران و یا ضرر رساندن به آنان شود، جایز نیست.
س ۱۳۹۹: برادر من معتاد به مواد مخدّر است و قاچاقچی مواد مخدّر نیز هست، آیا بر من واجب است او را به مقامات رسمی مربوطه معرفی کنم تا از کار او جلوگیری کنند؟
ج: بر شما نهی از منکر واجب است و باید او را در ترک اعتیاد یاری کنید و همچنین او را از قاچاق و فروش و توزیع مواد مخدّر منع نمایید و اگر اعلام وضعیت او به مقامات مربوطه، به او در اینباره کمک کرده یا مقدمّه نهی از منکر محسوب شود واجب است اعلام نمایید.
س ۱۴۰۰: آیا استعمال انفیه جایز است؟ اعتیاد به آن چه حکمی دارد؟
ج: اگر ضرر قابل ملاحظهای داشته باشد استعمال و اعتیاد به آن جایز نیست.
س ۱۴۰۱: خرید وفروش و استعمال تنباکو چه حکمی دارد؟
ج: خرید و فروش واستعمال تنباکو فینفسه اشکال ندارد ولی اگر ضرر قابل ملاحظهای برای شخص داشته باشد، استعمال و خرید و فروش آن جایز نیست.
س ۱۴۰۲: آیا حشیش پاک است؟ و آیا استعمال آن حرام است؟
ج: حشیش پاک است ولی استعمال آن حرام میباشد.
س ۱۴۰۳: استعمال مواد مخدّر از قبیل حشیش، تریاک، هروئین، مورفین، ماری جوانا و… بصورت خوردن، نوشیدن، کشیدن، تزریق و یا شیاف، چه حکمی دارد؟ خرید و فروش و سایر راههای کسب درآمد با آن مثل حمل و نقل و نگهداری و قاچاق آنها چه حکمی دارد؟
ج: استعمال مواد مخدر و استفاده از آنها با توجه به آثار سوءشان از قبیل ضررهای شخصی و اجتماعی قابل ملاحظهای که براستعمال آنها مترتّب میشود، حرام است و به همین دلیل کسب درآمد با آنها از طریق حمل و نقل و نگهداری و خرید و فروش و غیر آن هم حرام است.
س ۱۴۰۴: آیا معالجه و درمان بیماری بااستعمال مواد مخدّر جایز است؟ و بر فرض جواز، آیا بهطور مطلق جایز است یا فقط در صورتی جایز است که راه درمان منحصر به آن باشد؟
ج: اگر درمان و معالجه به نحوی متوقف براستعمال مواد مخدّر باشد و این امر هم با تجویز پزشک مورد اطمینان صورت گیرد، اشکال ندارد.
س ۱۴۰۵: کاشت و پرورش گیاهانی از قبیل خشخاش، شاهدانه هندی، کویحا و… که از آنها تریاک، هروئین، مورفین و حشیش و کوکائین گرفته میشود چه حکمی دارد؟
ج: کاشت و پرورش این نوع گیاهان که بر خلاف مقرّرات نظام جمهوری اسلامی میباشد جایز نیست.
س ۱۴۰۶: آماده کردن و تهیه مواد مخدّر اعم از اینکه از مواد طبیعی باشند مثل مورفین، هروئین، حشیش و ماری جوانا، یا از مواد مصنوعی مثل L.S.D. و غیر آن چه حکمی دارد؟
ج: جایز نیست.
س ۱۴۰۷: آیا استعمال تنباکویی که بعضی از انواع خمر را بر روی آن پاشیدهاند جایز است؟ و آیا استنشاق دود آن جایز است؟
ج: اگر مصرف آن تنباکو از نظر عرف، استعمال خمر محسوب نشود و باعث مستی و وارد شدن ضرر قابل ملاحظهای نگردد اشکال ندارد، هرچند احوط ترک آن است.
س ۱۴۰۸: آیا شروع به استعمال دخانیات حرام است؟ اگر فرد معتاد مصرف دخانیات را به مدّت چند هفته یا بیشتر ترک کند آیا حرام است که دوباره به استعمال آن بپردازد؟
ج: حکم با اختلاف مراتب ضرری که بر استعمال دخانیات مترتب میشود، متفاوت می گردد و بهطور کلی استعمال دخانیات اگر به مقداری باشد که موجب ضرر قابل ملاحظهای برای بدن باشد، جایز نیست و اگر شخص میداند که با شروع آن به این مرحله میرسد نیز جایز نمیباشد.
س ۱۴۰۹: اموالی که حرمت عین آنها معلوم است مانند اموال حاصل از تجارت مواد مخّدر چه حکمی دارند؟ آیا در صورتی که مالک آنها را نشناسیم، حکم اموال مجهولالمالک را دارند؟ اگر اینگونه باشند، آیا تصرّف در آنها با اجازه حاکم شرع یا وکیل عام او جایز است؟
ج: اگر انسان علم به حرام بودن عین مالی که تحصیل کرده داشته باشد، در صورتی که مالک شرعی آن را هرچند در تعداد محصوری بشناسد، واجب است آنرا به او برگرداند، و الا باید آن را از طرف مالک شرعیاش به فقرا صدقه بدهد و اگر مال حرام با مال حلال او مخلوط شده باشد و مقدار و مالک شرعی آن را نشناسد، واجب است خمس آنرا به متولی خمس بپردازد.