* دخانیات دروازۀ ورود به جهنم اعتیاد و سایر ناهنجاریهای اجتماعی است *
امروز : ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

اورژانس

PAJE - 3

سخن بزرگان

قرآن کریم :

« ...وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» (بقره،آیه۱۹۵) ...و خود را با دست ‏خود به هلاكت ميفكنيد و نيكى كنيد كه خدا نيكوكاران را دوست مى دارد

دبیر ستاد کشوری کنترل دخانیات : ممنوعیت عرضه قلیان هنوز اجرایی نشده است

در حال حاضر یک میلیارد و سیصد میلیون نفر در جهان مصرف کننده مواد دخانی هستند که از این بین ۸۴ درصد در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند.

خدیجه محصلی دبیر ستاد کشوری کنترل دخانیات در گفتگو با خبرنگار سلامت برنا با بیان این مطلب که طبق قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات عرضه هر گونه ماده دخانی از جمله قلیان در اماکن عمومی ممنوع است، اظهار کرد: در حال حاضر دانشگاه‌های علوم پزشکی در سطح کشور فعال هستند تا ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی به کامل اجرا شود.

محصلی با اشاره به این مطلب که طبق قانون عرضه مواد دخانی تنها باید در مکان‌های خاص صورت گیرد، افزود: در مجموع باید گفت فروش مواد دخانی در مکان‌های مختلف ممنوع است و تنها مراکز محدودی مجوز فروش را دارند آن هم در چارچوپ قانون. در حقیقت عرضه و استعمال مواد دخانی نباید در معرض دید عموم باشد.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که متاسفانه دستورالعمل ساماندهی عرضه مواد دخانی هنوز اجرا نشده است که در این راستا وزارت صنعت و معدن باید پاسخگو باشد؛ گفت: تاکنون ممنوعیت عرضه قلیان به صورت کلی اجرا نشده است.

محصلی با اشاره به این مطلب که در ساماندهی مراکز فروش سیگار، فروش نخی سیگار، فروش سیگار به و توسط زیر ۱۸‌ساله‌ها و استعمال سیگار در اماکن عمومی به‌ویژه رستوران‌ها و اماکن تفریحی ممنوع است، افزود: براساس ماده ۷ آیین‌نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و به‌منظور حفظ سلامت عمومی به‌ویژه محافظت در مقابل استنشاق تحمیلی دود محصولات دخانی، استعمال این مواد در اماکن عمومی ممنوع است.

وی در ادامه افزود: مطابق ماده ۹ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات و با هدف ادغام برنامه کنترل دخانیات در نظام بهداشتی کشور به منظور ارائه خدمات مشاوره‌ای پیشگیری از استعمال دخانیات در بین گروه‌های هدف نوجوان و جوان و تمامی افراد تحت پوشش و ارائه خدمات ترک به افراد سیگاری علاقه مند بر ترک این مراکز در دانشگاه‌های سراسر کشور راه اندازی شد. در حال حاضر در هر دانشگاه حداقل یک مرکز مشاوره راه‌اندازی شده است.

محصلی در پایان در پاسخ به سوالی درباره عرضه مواد دخانی از جمله سیگار از سوی دکه‌ها‌ی روزنامه‌ فروشی گفت: بر اساس قانون، دکه‌ها به هیچ وجه اجازه عرضه مواد دخانی ندارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

تغذیه سالم
سخن نخست

اندر خصوص خصوصی سازی صنایع دخانی...موضوع سرمقاله سیزدهمین شماره نشریه آینده سالم

ورود به سايت