* * * * * * * طبق "قانون جامع کنترل و مبارزۀ ملی با دخانیات" فروش مواد دخانی به افراد زیر 18 سال ممنوع است * * * * * * * * * * *دخانیات دروازۀ ورود به جهنم اعتیاد است * * * * * * * * * * * استعمال یک نخ سیگار در یک اتاق معمولی تحمیل عوارض 15 نخ سیگار در مدت 6 ساعت به افراد ساکن در آن است * * * * * * طبق "قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات" ﺗﻮزﻳﻊ ﻓﺮﺁوردﻩهاي دﺧﺎﻧﻲ از ﺳﻮي اﺷﺨﺎص ﻓﺎﻗﺪ ﭘﺮواﻧﻪ ﻓﺮوش ﻣﻤﻨﻮع اﺳﺖ * * * * * * * * * * *
امروز : ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

PAJE - 3

لوگو عصر

راهکارهای عملی تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان

با رعایت اصول تغذیه ای صحیح در ماه مبارک رمضان میتوان عوارض ناشی از گرسنگی طولانی مدت را به حداقل رساند.

*در زمان افطارروزه تان را با یک لیوان چای کمرنگ یا آب جوش + یک عدد خرما باز کنید.
*بعد از۱۵- ۲۰ دقیقه غذای اصلی که شامل ترجیحا نان کامل مانند سنگگ یا نان های سبوس دار و مواد پروتئینی کم چرب مانند ران مرغ سینه مرغ به همراه ماست کم چرب و انواع سالاد میل کنید.

*دقت کنید در مصرف سس های پرچربی مانند سس مایونزو حتی روغن زیتون زباده روی نکنید.
*در صورت تمایل به مصرف برنج در وعده افطاری می توانید بجای ۱ برش نان سنگک ۱۰در۱۰ از ۶ قاشق غذاخوری برنج استفاده نمایید.
*در صورت تمایل به مصرف آش یا سوپ بهتر است بجای وعده افطار از ۱ بشقاب آش یا سوپ(هرنوع سوپ) میل نمایید.
*توجه داشته باشید که ۱ بشقاب آش یا سوپ به اندازه ۱ بشقاب برنج چاق کننده است.

*ازمصرف غذاهای حجیم و پر انرژی در وعده افطار خودداری نمایید.
*بعد از ۲ ساعت ۲ واحد میوه فصل میل کنید( هر واحد میوه برابر حجم تقریبی یک سیب متوسط است)
*توجه داشته باشید که در مصرف میوه زیاده روی نکنید بعنوان مثال میزان کالری نصف بک عدد انار یا نصف موز معادل ۵ قاشق غذاخوری برنج می باشد و به همین اندازه می تواند چاق کننده باشد.

*قبل از خواب یک لیوان شیر کم چرب و یک ۱ واحد میوه فصل می توانید میل نمایید.
*برخی اوقات بجای شیر میتوانید یک فنجان بستنی بدون خامه میل کنید.
*در هنگام سحری به میزان یک تا سه کفگیر (بر اساس سن و جنس فرد) برنج کم روغن بدون ته دیگ میتوانید میل کنید.
*در صورت تمایل به نان از نان سنگک یا نان های سبوس دار به جای برنج استفاده کنید.

*ترجیحا از گوشت های سفید به عنوان خورشت استفاده کنید.
*در مهمانی ها ترجیحا از جوجه کباب یا برگ بجای کوبیده و شیشلیک استفاده کنید.
*ماست کم چربی و سالاد را در وعده سحری فراموش نکنید.
*شما می توانید روزانه سه حبه قند یا یک عدد زولبیا یا بامیه مصرف نمائید.

مواد غذایی زیر را بدلخواه می توانید مصرف نمایید:

*آدامس بدون قند مانند: آسپارتام,ساخارین- ژله بدون قند – آب معدنی گاز دار- چای – قهوه – نوشابه رژیمی – انواع ادویه (مانند زرد چوبه, دارچین) سیر- فلفل – لیمو ترش – آبلیمو – ترشی سرکه – لیمو عمانی
*حتی الامکان مصرف فرنی, شله زرد, حلوا, آش و شیربرنج را در رژیم غذایی محدود نمایید.

*شما می توانید در ایام ماه رمضان هر وعده افطار و سحرسه قاشق غذا خوری فرنی یا شله زرد یا حلوا یا شیر برنج میل نمایید.
*در ماه رمضان، مصرف چای و قهوه را محدود کنید، زیرا این مواد باعث افزایش ادرار و از دست دادن آب بدن می شوند.
*آب را فراموش نکنید. آب در حدود دو سوم وزن بدن را تشکیل می دهد. لذا توصیه می شود که بعد از افطار آب زیاد اما با فاصله زمانی مناسب بنوشید.

دکتر حدیث صبور
متخصص تغذیه و رژیم درمانی
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو انجمن تغذیه امریکا

دیدگاهتان را بنویسید

سخن نخست

اندر خصوص خصوصی سازی صنایع دخانی...موضوع سرمقاله سیزدهمین شماره نشریه آینده سالم

ورود به سايت